BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 12 February 2013

Permulaan satu kebaikan pada aku dan dia

Assalamualaikum,

Kata2 seorang insan(girl) padaku baru-baru ini,"korang ni bagus,lemah lembut.Kawan2 aku jahat,sosial tahap habis.Diorang itu kalau malam,lepak kat pub,minum2.Tapi seteruk-teruk aku aku tahu batasnya.Aku suka cara korang ni".

Aku jawab,"ehh..tak adalah,kitorang ni pon kadang2 pening lalat jugak..tapi kitorang cuba cari kebaikan tu..kitorang kat sini join usrah..best.. cuba la cari kawan2 yang selalu ingatkan pada kebaikan. Ada saja kan". 

Dia jawab," ha ahh..tapi mostly kawan2 aku kat uni tu teruk. Kalau yang baik2 semuanya mcm isolated sikit".

..................................................................................................................................................................

Sebenarnya,tak kisahlah dengan siapa kita berkawan,jalinan ikhlas yang memegang kepercayaan untuk bercerita.Ramai yang nak kan kebaikan itu.Mesti kita rasa kasihan dengan diri kita yang dahulu kala tak tahu bezakan antara kebaikan dan keburukan itu.Kalau kita rasa kasihankan diri,mesti kita akan rasa kasihan dengan orang2 yang inginkan kebaikan tapi tak tahu di mana titik permulaan. Kita boleh cuba menjalinkan ikatan ukhuwah itu tak kisah lah siapa pun kita dan siapa pun dia.Tak semestinya kena ikut cara kita.Ada banyak cara.Manusia itu kan pelbagai,manusia itu sendiri telah Allah kurniakan kreativiti masing2.Mana mungkin kita akan tahu cara yang lain kalau kita tak cuba satu cara pun.Cubalah selagi tak bertentangan dengan hukumNya.Tak semua manusia mampu menerima nasihat dan teguran melalui kata2.Kerana setiap insan sekarang ini berbeza cara penyampaiannya,penerimaannya.Tapi selalu yang menyentuh hati ialah perbuatan,teladan yang baik.Kan?Setiap manusia yang Allah cipta ada kelebihan yg Allah bagi untuk menyentuh hati-hati manusia yg lain.Jangan sia-siakan.Anda tahu siapa anda.

p/s:Moga kawan aku sentiasa dalam nur hidayah Allah dan mendapat taufiqNya.

Hoho..tgh pening kepala sebab asyik dengar orang drill dinding rumah sebelah..=) sot ba ro 





0 comments: