BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 27 May 2013

Cabaran itu lawan

Assalamualaikum wbt,


Kita pernah berusaha,dan kadang-kadang kita pernah terjatuh.Kita mula berhenti dari mengorak langkah.Kita mula gundah untuk maju ke hadapan.

Tetapi tahukah jalan kita masih panjang.Pernah tak kita memikirkan cabaran yang kita alami sekarang berbanding dengan saudara-saudara Palestin kita di sana.Padahal cabaran yang kita alami sekarang tak sebesar cabaran yang dialami oleh saudara-saudara kita di sana.Kita takut untuk maju ke hadapan,kita malas,kita takut untuk cuba sesuatu yang baru,kita takut untuk meninggalkan perkara-perkara yang melalaikan kita dan sebagainya .



Saudara-saudara kita di sana yang memang berani,setiap hari berhadapan dengan musuh-musuh yang tidak berperikemanusiaan,berhadapan dengan kematian keluarga,berhadapan dengan bunyi-bunyi tembakan dan letupan,berhadapan dengan kenderaan perang.Cuba kita letakkan diri kita dalam keadaan saudara-saudara di Palestin?Adakah kita mampu bertahan?


Orang-orang yang mahu melihat kita mundur, bergembira melihat umat-umat Islam lalai dengan alat-alat hiburan yang mereka ciptakan,dan kita tertipu tanpa sedar.Mahukah kita menjadi golongan yang tertipu dan dibonekakan?

Wujudkan impian untuk membebaskan diri dari perkara-perkara yang melalaikan anda,wujudkan langkah pertama anda,Mulakan langkah,biarpun dengan perlahan.Manakan anda akan mulai kisah mengenai nasib-nasib saudara di Palestin di sana,jika anda sendiri masih tak mulakan kisah dengan diri sendiri di sini.

Kita selalu takutkan cabaran,kita selalu nampak kegagalan itu dahulu sebelum memulakan usaha.Kita tak pernah jadikan cabaran itu sebagai lawan.Sepatutnya kita perlu ada rasa kita nakkan kemenangan atas cabaran itu dengan berusaha bersunguh-sungguh,doa dan tawakal.



Jika saudara-saudara kita di Palestin berhadapan dengan musuh sebagai lawan,kita di sini cuba berazam untuk meningkatkan kualiti diri  dengan berhadapan dengan cabaran sebagai lawan.Jangan limitkan cabaran yang akan anda hadapi tapi cabar limit anda.

Firman Allah Ta’ala yang mengisahkan keimanan para sahabat r.a menjelang Perang Badar :

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

Ertinya : Orang-orang yang mentaati Allah dan Rasul itu apabila dikatakan kepada mereka : "Sesungguhnya manusia ( musyrikin Quraisy ) telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka", maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung “ . ~ Surah Ali ‘Imran , ayat 173 .

Kita perlu tanamkan impian untuk menjadi saudara yang bermanfaat dan mampu membantu saudara-saudara kita di Palestin di sana dalam pelbagai cara di samping menjadi yang bermanfaat untuk keluarga,rakan-rakan dan orang di sekeliling kita di mana kita berada.


Hikmah yg lagi besar di sebalik satu tujuan.

Assalamualaikum wbt,
Heyaaaahhh..
The unexpected moment when i met somebody that i used to know.Amatlah terkejut plus hepy plus bangga.bukannya bangga dengan apa yg aku pernah tahu pasal dia masa mula kenal dulu,tapi perubahan yg dia buat yg merubah hidupnya 180 degree..sanggup tinggalkn kehidupan dulu..sanggup merendah diri untuk mula dari bawah..hebatnyaaa

Perasaan masa mula kenal,
Wah dia ni,cantik,kaya,seksi,berdikari,ada boyfren kaya
rasa mcm inferior bila bandingkan diri ini dgn dia..
tapi dia amatlah baik,peramah,frenly

Perasaan bila terjumpa balik setelah sekian lama tak jumpa baru2 ini di suatu event,
Eh,mcm kenal ja muka dia ni..
ehh,aku kenal nama tu..
Subhanallah,aku tahu org ni,dia dah berubah ka?
pakaian yg sopan,bertudung..

Dengan konfidennya aku terus pegi dekat dia dan tnya,betul ke ni dia??
terus dia  peluk aku kuat2...
nak menangis pon ada,the way she hugged me,
boleh rasa yg dia nk bgtahu yg dia dah berubah,she needs support,strength..

Bila aku bertanyakan pada seseorang mengenai perubahan si dia,mereka cakap yang dia sendiri cari kebaikan itu sendiri,dah mula pakai tudung,dah tinggal benda2 dulu yg tak elok,sampai sanggup luangkan masa untuk mencari balik kebaikan yg dah lama dia tinggalkan pada suatu masa dahulu..wahh,hebatnya..hepy sangat dengan org yg aku jumpa kali ini..alhamdulillah..jumpa dgn org yg pernah yg layan aku dgn baik pada suatu masa dahulu dan kini jumpa org yg sama yang mula mencari kebaikan agama Allah itu sendiri dan meninggal perkara2 yg Allah tak suka..


Kadang2 kehadiran kita dimana2 bila2 masa dgn satu tujuan,sebenarnya ada suatu hikmah lagi besar yg lain yg Allah nak tunjukkan pada kita yg sememangnya berbeza dari tujuan kita yg sebenar.Penting utk kita reflek,belajar dan muhasabah diri sendiri.

Sesuatu yg berlaku itu tak semestinya itu adalah itu.Tapi masa yang membezakan itu dan ini.Itu dan ini ada bezanya.

Fuhhh..kehidupan yg Allah bagi ini,banyak sangat yg miracles..segala puji bagi Allah..

P/s:sakit belakang,stelah tekun dok buat video,edit semua for the first time.Rasa mcm lawak sepanjang pembikinan video kat rumah tu bila aku dok kunci jam bangun awal nk siap kn video from part to part selama 3 hari,nk study neuro lg..sy bangga dgn diri saya,sy appreciate dgn hasil kerja yg sy dah buat..cewahh..ni bukan statement yg bangga diri,tp poyo..hoho..agak mainstream la,dok besengkang mata macam mana nak cari lagu yg sesuai,sync audio dgn video,nak masukkan text dan gambar..last2 skali the first two songs,aku letak lagu band..dan lagu last skali letak lagu fevret,lagu abg justin timberlake mirror..mcm nilah bila org yg zero knowledge buat video,cuba utk produce satu video..yg paling epic bila aku dok cari mcm mana nak masukkan lagu bersama audio suara secara serentak berpuluh puluh minit lamanya,padahal amatlah senang bila dah tahu..bila baru faham konsep layer by layer mcm mana..hahaha..itu mmg dah tahap kesabaran yg tinggi..yg penting,dapat spread the words to others,dapat belajar skill baru utk tambahkan nilai kapasiti sbg seorang hamba Allah di muka bumi ini utk mnjadi yg bermanfaat,ada video kenangan bersama usrahmates dan naqibah tercinta alhamdulillah..semoga sakit belakang ni cepat berakhir..

Tuesday 14 May 2013

Bebaskan Diri,Bebaskan Palestin

Assalamualaikum wbt,

Dalam sama-sama kita mengingati,mengambil tahu dan prihatin akan saudara-saudara seislam kita di Palestin sempena An Nakbah maka haruslah kita juga mengkaji di mana kekuatan dan kelemahan kita umat Islam sekarang.Pernah tak anda terbaca satu artikel mengenai thesis ''Why are Jews are so smart'' yang telah ditulis oleh Dr. Steven Carr Leon yang mengambil masa selama 8 tahun.

Dr. Steven Carr Leon,berasal dari California yang membuat 'internship' di beberapa buah hospital di Israel.Antara penemuan beliau dalam 8 tahun ini:-
1)Persiapan awal bagi ibu yang mengandung dengan bermain piano,menyanyi dan menyelesaikan soalan matematik untuk kebaikan anak dalam kandungan.
2)Ibu mengandung mempraktikkan buah kurma,badam dan susu dalam diet seharian.
3)Campuran daging dan ikan tidak baik dimakan bersama mengikut masyarakat Israel
4)Amat benci akan rokok terutama di kawasan perumahan
5)Makanan awal anak-anak yahudi ialah susu,kurma,badam,minyak ikan
6)Pendidikan awal kanak-kanak dengan piano dan biola
7)Kanak-kanak seawal tahap 1 hingga 6 didedahkan dengan ilmu matematik dalam perniagaan
8)Olahraga menjadi kewajipan di setiap peringkat persekolahan.
9)Mengharuskan pelajar sekolah tinggi untuk mencipta sesuatu produk




Seperti yang kita tahu,skill muzik,matematik dapat menggerakkan fungsi otak kanan dengan lebih optimum,olahraga yang mencerdaskan minda dan mencergaskan tubuh badan,mendorong sifat rekacipta untuk menghasilkan pelbagai sudut daya kreativiti dan mereka juga mengambil beberapa sunah dan amalan Rasulullah dalam kehidupan seharian.Kita sendiri tak dapat nafikan,Israel mendahului dalam aspek ekonomi,science,media,pendidikan dan banyak lagi.




Masih tak cukupkah kita melihat gambar anak anak Palestin yang berlumuran darah menyirami bumi ? Siapa kita bagi saudara kita di Palestin?Adakah kita sedar apa yang perlu kita lakukan untuk membantu saudara kita di Palestin?Sudah cukup kah amalan,usaha,daya atau ilmu kita untuk membantu mereka.Adakah kita sudah bersedia untuk menjawab apabila Allah bertanya pada hari akhirat nanti apa yang kita sudah lakukan untuk membantu saudara kita di Palestin?

Kita ada Allah.Kita ada Al Quran dan Sunnah.Kita sudah ada petunjuk yang memang pasti dari Yang Maha Mengetahui.Jom kita tanya diri kita setakat mana kita mengejar redha Allah dalam hidup kita sebagai usaha untuk membebaskan tanah Palestin.Ada yang berkempen,ada yang ambil tahu setiap update,ada yang memboikot,ada yang mengamalkan qunut nazilah dan ada yang berdoa.

“Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.”

-Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim-


Mungkin ada yang melakukan sebahagian dan ada yang semuanya.Mungkin cara kita berbeza,tapi hakikat matlamat kita sama.Bebaskan diri dari mimpi-mimpi indah dunia yang direka oleh Israel untuk menjatuhkan umat Islam.Bebaskan Palestin!